zondag 2 mei 2010

Veiligheid

Afgelopen vrijdag hebben we hier voor de tweede keer dit jaar koninginnedag gevierd. Op 17 april had het NBTC een fantastisch Oranje festival op Trafalgar square georganiseerd en 30 april deden we het nog eens dunnetjes over in de Nederlandse pub de Hems. Twee keer Koninginnedag dus. Heimwee naar Nederland hoeven de Nederlandse expats in Londen dus niet te hebben. Het jammere is alleen dat het hier in Engeland zo verschrikkelijk stikt van de ‘Health and Safety’ regeltjes. Het is nog net niet zo als in Amerika, maar elk bedrijf is superbang dat er ook maar iemand een been breekt binnen zijn muren. Bij mij op kantoor hangt een enorme poster met alle regeltjes waar je je aan moet houden. Ook mogen de ramen op een snikhete zomerdag niet open, want stel je voor dat ik of een van mijn collega’s zich in een bui van balorigheid naar beneden zou laten storten. Ik denk dat als ik zelfmoord zou willen plegen, ik wel een effectiever manier zou kunnen verzinnen.
Zo dus ook in de Hems. Om 7 uur zaten we naar Guus Meeuwis te luisteren onder het genot van een portie bitterballen en vlammetjes. De sfeer zat er echter niet goed in, want de tent was gewoon half leeg. We snapte maar niet waarom er niemand binnen was. Totdat ik een smsje kreeg van vriendin Sanne die buiten voor de deur stond en er met geen mogelijkheid in kwam. Er stond een lange rij van ongeduldige, in oranje uitgedoste Hollanders die letterlijk de hoek om ging. ‘Waarom mag er niemand meer binnen?’, vroeg ik aan de uitsmijter. ‘’ Er is boven helemaal niemand!’ ‘Er mogen maar 180 mensen binnen. Health and Safety reasons.’ Dat was het norse antwoord. Sanne heb ik uiteindelijk volgens oud Hollands gebruik naar binnen gesmokkeld door mijn stempel op haar hand af te drukken, maar we hadden er goed de P in. En alsof dat nog niet genoeg was, moesten we ons ook nog aan allerlei andere Health and Safetyregeltjes houden. We mochten niet op de tafels dansen, we mochten niet op het raamkozijn zitten, we mochten niet op de trap staan kletsen, we mochten geen glazen mee naar buiten nemen etc etc. Ze snappen er hier echt helemaal niks van. Als er dan echt niet meer mensen binnen hadden gekund, hadden ze een extra vergunning aan kunnen vragen en gezellig een barretje voor de deur kunnen zetten zodat iedereen lekker met een biertje in de hand op straat had kunnen drinken. Hadden ze gelijk een mega-omzet kunnen draaien. Geen wonder dat er in het Verenigd Koninkrijk geen Koninginnedag gevierd wordt. Het zou vergeleken bij 30 april in Amsterdam maar een saaie boel zijn.

Geen opmerkingen: