vrijdag 19 maart 2010

Hollands Eten


Als je in het buitenland woont, realiseer je je pas goed dat we in Nederland best wel rare dingen eten. Het gebeurt regelmatig dat ik in m’n lunchpauze me een hoedje schrik omdat een collega me vol afgrijzen aan staat te staren en schreeuwt: Wat ben JIJ nou aan het eten? Een broodje hagelslag is toch helemaal niet zo raar, zou je denken? Ik weet ook wel dat de Nedelandse keuken niet zo fijn is, maar ik voel me toch een beetje in m’n kruis getrapt als iemand authentieke Hollandse specialiteiten loopt af te kraken. Zo barstten m’n collega’s laatst in lachen uit toen ik m’n broodje aarbeien aan het klaarmaken was. ‘Hoe kan je nou fruit op je broodje doen?’ ‘Lekker toch?’Was m’n antwoord. Maar het zette me toch wel aan het denken. Wij Hollanders eten soms ook wel heel rare dingen. Met bruine bonen en stroop of hutspot met klapstuk zal je denk ik ook niemand een plezier doen als je dat buiten de Nederlandse grens op tafel zet. Of wat dacht je van friet met? Met wat? Is vaak de vraag als je dat een niet-Hollander aanbiedt. Frikandellen, bamiballen en kroketten uit de muur, frietje oorlog, pannenkoeken als avondeten, hete bliksem, oliebollen, wentelteefjes en zo kan ik nog wel even doorgaan. Allemaal stuk voor stuk rare gerechten. Ik persoonlijk vind de Nederlandse keuken een beetje saai. Mijn hele jeugd lang kreeg ik van m’n moeder aardappelen met vlees en groente opgediend. Het enige wat varieerde waren de groentes en het vlees.
Nou zijn Engelsen wel geen Fransen, maar als het op eten aankomt, zijn ze toch best wel een beetje trots. Hun reputatie van de slechtste keuken ter wereld is de laatste paar jaar sterk verbeterd. Wat wil je ook met al die topkoks zoals Jamie Oliver en Gordon Ramsay die wereldwijd bekend zijn geworden? Het stikt in Londen van de toprestaurants zoals Nobu, Rhodes 24 en the Ivy. Nou zijn dit misschien geen typische Engelse restaurants, maar je komt hier echt wel aan je culinaire trekken. Maar of ze daarom het recht hebben om onze delicatessen openlijk belachelijk te mogen maken? Dacht het niet. Want ik heb nog altijd liever een bolus dan een spotted dick. Zeg nou zelf...

Geen opmerkingen: