woensdag 14 april 2010

Stereotypes

Drugs zijn ok. Vooral als je uit Holland komt, lijkt het wel een onderwerp waar je mee doodgegooid wordt. Meestal in de vorm van een vraag: 'Drugs zijn toch legaal in Nederland, he? Of: Hoe zit dat nou met die koffieshops?' Ik word er niet goed van. Het gekke is dat een dikke 20 jaar geleden men vroeg of we in Nederland eigenlijk wel klompen droegen,kaas aten en in molens woonden. Nu staat Holland bekend om de hoeren en de drugs. Lekkere reputatie.Zo kwam ik gisteren een bekende tegen in de supermarkt. We stonden lekker in de koekjesgang te kletsen over van alles en nog wat tot ik hem vroeg wat ie met Pasen had gedaan. Hij antwoordde dat ie helemaal stoned en verkleed als konijn naar een konijnenfeest was geweest. Het was helemaal 'mental', voegde ie er nog aan toe. Ik vind dit persoonlijk een enorme afknapper, maar goed ik ben dan misschien ook wel erg maagdelijk als het op drugs aankomt. Sterker nog, ik moet er helemaal niks van hebben eigenlijk.Ik heb er een grondige hekel aan en al helemaal aan de mensen die me voor het eerst ontmoeten en die er dan meteen over beginnen.
Om het allemaal een beetje leuker voor mezelf te maken, verzin ik er vaak heftig op los. Zo opperde een collegaatje een keer dat het wel heel raar was dat ik niet blowde. Tja, zei ik, ik ben ook wel een beetje een buitenbeentje wat dat betreft. Mijn hele familie doet het eigenlijk. Na het eten zitten m'n vader en moeder gezellig nog onder het genot van een bakje hopjesvla en een blowtje na te keuvelen. M'n oma vindt het ook te gek. Die zit lekker naar de Bold te kijken terwijl ze stoned is. M'n opa doet het terwijl ie op de WC zit en m'n broer neemt er een paar op kantoor, in z'n lunchpauze. Samen met z'n collega's. Zo gaat dat nou gewoon in Nederland. Nu ik er zo over nadenk, ben ik misschien wel degene die Nederland zo het drugsimago heeft gegeven...

Geen opmerkingen: