maandag 22 maart 2010

Beetje misselijk

Elke zaterdag- en zondagochtend is het weer prijs. Als ik naar de supermarkt om de hoek loop, moet ik heel hard m'n best doen om niet in een plas overgeefsel te stappen. In Amsterdam is het hondenpoep, hier is het mensenkots. Alleen is het hier alleen in het weekend dat je al zigzaggend over de Londense stoep moet lopen. Elk weekend staat de Britse jeugd zich weer helmaal vol te gieten met alcohol totdat ze letterlijk lam de pub uitvallen. Het resultaat is luid geschreeuw op straat, gevechten die uitbreken, meiden die buiten bewustzijn in een portiekje ligeen of met veel moeite door hun vrienden en/of vriendinnen in een taxi worden ingeduwd, etc, etc. En dan heb je dus die kotsplassen. Je ziet ze overal. Bij bushaltes en pinautomaten, bij de sigarettenwinkels en de shoarmatentjes en zelfs bovenin de nachtbussen.
Overdadig drankgebruik oftewel 'binge drinking' is volgens de media een enorm probleem in het Verenigd koninkrijk. En dan met name onder de jeugd. Er worden door de regering allerlei maatregelen getroffen om dit tegen te gaan, maar ik vraag me echt af of die ook daadwerkelijk helpen.Zo is de BTW op drank al een aantal keer verhoogd en dit zelfde geldt voor de leeftijd dat je officieel drank mag kopen. Het lijkt allemaal niks te helpen. Nou denk ik ook niet dat de Britse HORECA zijn volle medewerking hieraan verleent.
In veel bars en pubs krijg je namelijk als je om een glaasje wijn vraagt rustig een kwart liter wijn voorgezet. Of je krijgt twee maatjes rum in je bacootje ipv eentje. Dit zijn de zogenaamde 'doubles'die je vaakt krijgt zonder erom te vragen. Sterker nog; er zijn van die hippe bars waar ze je zelfs weigeren om een klein glaasje wijn of een bacootje met wat minder ba willen schenken. In het noorden schijnt het er nog erger aan toe te gaan. Daar hebben ze de 'doubles' vervangen door 'trebles'. Vind je het dan gek dat de jeugd na een paar van die drankjes van voren niet meer weet dat ze van achter harstikke bezopen zijn? Dus zolang de regering geen hardere maatregelen treffen, blijf ik in het weekend over de braakselplasjes heen springen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het toch raar zou vinden als ik opeens zondagochtend niet meer over een beetje braaksel heen moest pinnen. Maar dat is voorlopig nog Science-Fiction.

Geen opmerkingen: