donderdag 10 december 2009

Poffertjes


Als je lang niet meer in Nederland geweest bent, dan kan je op een gegeven moment bepaalde dingen gaan missen. En dan heb ik het vooral eigenlijk over Hollands eten. Eierkoeken, krentenbollen, Unox soep of Unox worsten, boerenkool, dat soort zaken. Al die echt Hollandse producten die je hier niet kan krijgen, mis ik. Daarom neem ik altijd als ik naar Nederland vlieg twee grote,lege koffers mee om die vervolgens helemaal vol te laden met allerlei Hollandse lekkernijen. Het jammere is dat ik niet vaak genoeg naar Nederland ga om m'n voorraad eierkoeken op peil te houden. Er wordt natuurlijk van alles meegenomen door vriendinnen of familieleden die overkomen of door vriendinnen die ook in Londen wonen en die weekendjes naar huis gaan. Of ik stuur niet-Nederlandse kennissen en collega's die naar Holland gaan met een booschappenlijstje naar de Albert Heijn, alleen komen die vaak net weer met het verkeerde product terug. Ik kreeg laatst namelijk een hele peperkoek ipv een zak pepernoten en een doos krenten ipv krentebollen. Je hebt wel websites waar je hagelslag en stroopwafels kan kopen, maar die vragen rustig 10 euro voor een pakje De Ruijter chocolade vlokken. Daar kan ik bijna op Ryanair voor naar Eindhoven vliegen en zelf een pak hagelslag kopen. Soms vind je wel eens koekjes uit Holland zoals stroopwafels bij de Starbucks, kano's in de Tesco-supermarkt en bitterballen en frikandellen in de Hems, een (echte) Hollandse pub in China Town. Daar serveren ze in de winter zelfs erwtensoep met worst. Helaas zonder roggebrood met spek.
Nu sta ik al een paar dagen te popelen om naar het Winterwonderland in Hyde Park te fietsen. Elk jaar rond de Kerst wordt er in dit park een heuse Duitse Kerstmarkt uit de grond getrokken met alles erop en eraan. Het is een soort van kermis met allerlei draaimolens, reuzenratten en zelfs een schlagerorkest. Overal staan stalletjes waar je leuke kerstspulletjes kan kopen en kraampjes waar je van stevige Duitse worsten met zuurkool en Gluhwein kan genieten. Maar daar loop ik nou niet echt warm voor. Het gaat mij om de oud Hollandse poffertjeskraam. Kennelijk is het een Duits gebruik om op een kerstmarkt echt Hollandse poffers te verkopen en zo ook op deze Londense versie. Zodra de markt geopend wordt in november, begint mijn hart sneller te kloppen. Twee maanden lang, fiets ik elke dinsdagavond ( en soms ook donderdagavond) uit m'n werk naar Hyde Park. Vooral de eerste portie poffers is het lekkerst. Vol verwachting kijk ik hoe de bakker de poffertjes behendig omdraait. Ongeduldig wacht ik met het water aan de mond en de poedersuiker in de hand, klaar om ze naar binnen te werken. Gretig neem ik m'n papieren bakje met het felgeerde baksel in ontvangst om vervolgens in een stil hoekje intens te genieten. De boter druipt langs m'n kin en m'n mond zit onder het poedersuiker terwijl ik langzaam m'n tanden in het luchtige deeg zet. Op dat moment bestaat er niemand anders dan ik en m'n portie poffertjes. Het moet wel een raar gezicht zijn; zo'n eenzame marktbezoekster met fiets die in haar eentje tussen alle families met schreeuwende kinderen en blaffende honden poffertjes staat te eten. Maar dat kan me lekker niks schelen. Vanavond ga ik weer.

2 opmerkingen:

Tigger zei

Weet precies wat je bedoelt ! Woon al jaar & dag in London maar mis de klassiekers nog steeds.
Leuke blog trouwens, kijk uit naar meer.

passport and toothbrush zei

he leuk. Ik had eigenlijk het gevoel dat niemand ze las. haha
Dank je wel.